2.3 Organisatie en personeel
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Een goede match tussen vraag en aanbod van medewerkers nu en in de toekomst
- De ontwikkeling van talent in onze organisatie
- De (door)ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie waar het fijn werken is vanuit goed werkgeverschap
- De vitaliteit van onze medewerkers en het vergroten van hun werkplezier
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
We hebben in 2023 ook te maken gehad met de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. We hebben - net als vorig jaar - ca. 150 reguliere vacatures ingevuld. Een sterke groei, anderhalf keer zoveel als in 2021 (106 reguliere vacatures in dat jaar). Voor het grootste gedeelte van de vacatures kunnen we op de reguliere manier nog steeds tot een goede match komen (post and pray).
Het ziekteverzuim is in 2023 ten opzichte van 2022 licht gedaald. Het verzuimcijfer van heel 2023 is 6,66% en in 2022 was dit 6,84%.
Er is een duidelijke toename van het aantal integriteitsmeldingen te zien. Landelijk zie je de trend dat de bewustwording rondom grensoverschrijdend gedrag en integriteit door alle (media-) aandacht is gegroeid waardoor de bereidheid om meldingen te doen lijkt gegroeid. Dat is mooi, want op basis daarvan kun je het goede gesprek voeren met je medewerkers.
We leven in een tijd waarin veel maatschappelijke vraagstukken op ons afkomen en om hier goede antwoorden op te geven werken we aan een professionele organisatie die strategisch slagkrachtig is en werkt vanuit de bedoeling. Daarbij geven we ruimte aan initiatieven en innovatie, bouwen we aan een relevant netwerk en werken we aan vakmanschap.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
Goede match
- We hebben de campagne voor het aantrekken van nieuwe medewerkers geactualiseerd, de website "WerkenbijOss" geactualiseerd en het proces van werving en selectie efficiënter en effectiever ingericht.
- We hebben een eerste aanzet gemaakt om te komen tot een nieuw en modern onboardingprogramma voor nieuwe medewerkers. In 2023 zijn 4 bijeenkomsten georganiseerd.
Arbeidsvoorwaarden
- We hebben extra budget gekregen voor het herijken van de reiskostenregeling. In 2023 is de vergoeding duurzaam reizen verhoogd naar maximaal € 750. Met het nog extra toegekende budget hiervoor brengen we een aantal scenario’s in beeld wat bijdraagt aan aantrekkelijk werkgeverschap en voldoet aan de opdracht uit het klimaatakkoord (terugdringen CO2 uitstoot woon-werkverkeer).
Talentontwikkeling
- We hebben een opleiding digitaal leiderschap voor leidinggevenden georganiseerd, deze krijgt in 2024 opvolging.
- We hebben een begin gemaakt met trainingen over digitale vaardigheden (Q3 en Q4 2023).
- We hebben het leernetwerk "werken vanuit de bedoeling" verder en breder in de organisatie geïmplementeerd. Zo hebben we bijvoorbeeld een inspiratiebijeenkomst gehad met de gemeente Heusden. Een gemeentebrede sessie over "de oplossingenmachine".
- Het netwerk van strategen is opgezet en heeft o.a. advies gegeven over de strategische doelen van bedrijfsvoering.
- We zijn een programma integriteit gestart met een nieuw programma rondom eed en belofte, dilemma’s op dinsdag en week van de integriteit. In 2024 komt er een opleiding voor alle medewerkers.
Organisatieontwikkeling
- We hebben de organisatievisie herijkt en beter relatie gebracht met andere richtinggevende documenten in de organisatie.
- We hebben aandacht voor de opbouw van onze managementfuncties en hebben inrichtingsprincipes met betrekking tot de ‘span of control’ vastgesteld.
- We zijn gestart met een notitie over rollen, taken, verantwoordelijkheden en samenhang van de verschillende managementlagen.
- Naar analogie van de besturingsfilosofie waarin we hebben afgesproken de bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen hebben we het volmachtenregister aangepast.
Vitaliteit
- We hebben de werkwijze van positieve gezondheid en hoe dat toe te passen voor leidinggevenden in gesprekken met medewerkers voorbereid, zodat er nog meer aandacht is voor het vergroten van werkplezier, verminderen van werkdruk en het houden van een goede werk-privé balans.
- We hebben voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor medewerkers van 60 jaar en ouder die toewerken naar het pensioen.
Samenwerking
- In het eerste kwartaal van 2023 is een medewerker strateeg samenwerking gestart om in het bijzonder de samenwerking op het gebied van G40, VNG zaken, RNOB en overleggen voor de regionale verstedelijking te versterken. Dit doen we door een schakelpunt te vormen voor bestuur en organisatie en door deelname te borgen aan deze netwerken.
- Ook is de gemeente Oss in maart 2023 uitgenodigd om deel te nemen in samenwerking BrabantStad en dit is op 20 juni 2023 formeel bevestigd. Daarmee maakt Oss onderdeel uit van een innovatief en duurzaam stedelijk netwerk van 7 krachtige Brabantse steden om steeds meer als één metropoolregio op te treden. Het samenwerken leidt ook tot voldoende kritische massa om innovaties te kunnen implementeren en gezamenlijk meer kunnen bereiken.