2.1 Veilige woon- en leefomgeving
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Zorg- en veiligheidsketen verder inrichten om alle soorten casuïstiek slagvaardig op te kunnen pakken.
- Effectief kunnen optreden bij langdurige ernstige woonoverlast.
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid is een doorlopend proces waarbij we per jaar bekijken waar er extra inzet nodig is. Gelet op de toename van complexe zorg- en veiligheidsproblematiek, hebben we in 2023 prioriteit gegeven aan de doorontwikkeling van het model Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). Deze doorontwikkeling hebben we in 2023 afgerond.
In 2023 wilden we de samenwerking met wijkcoördinatoren, boa’s en andere betrokkenen om vroegtijdig (woon)overlast aan te pakken intensiveren en het beleid Aanpak Woonoverlast actualiseren. Hier zijn we niet aan toegekomen. In 2024 willen we dit op gaan pakken.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We hebben binnen de gemeente Oss meer verbinding, een gezamenlijke aanpak en een gedragen verantwoordelijkheid gecreëerd voor de thema’s die op de domeinen en zorg en veiligheid spelen.
- In 2023 zijn we gestart met de doorontwikkeling van het model Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). We hebben samen met onze partners nieuwe afspraken gemaakt rondom dit opschalingsmodel voor casuïstiek.
- We hebben meer gebruik gemaakt van de expertise van het Zorg- en Veiligheidshuis.
- Het proces nazorg- ex gedetineerden hebben we geëvalueerd, aangepast en geactualiseerd. We hebben het Bestuurlijke Akkoord Re-integratie Ex-justitiabelen als uitgangspunt gebruikt. Met als doel om gedetineerden nog beter te kunnen helpen bij terugkeer naar de samenleving en om beter voorbereid te zijn op de evt. risico's bij terugkeer in de maatschappij.
- Daarnaast zijn nieuwe afspraken en processen gemaakt voor ex-gededineerden met een verhoogd risico voor terugkeer in de maatschappij (de zogeheten BIJ- en risicomeldingen). Zij worden vroegtijdig gemonitord en er vindt veelvuldige afstemming met onder andere de politie en reclassering plaats.
- We hebben de rol van veiligheid binnen het programma Schadewijk en het wijkgericht werken verkend.
- We leveren een bijdrage aan de aanpak van inwoners met een psychische kwetsbaarheid.
- Taakverzwaring en –verbreding hebben ertoe geleid dat we hebben ingezet op het anders vormgeven van de organisatorische invulling van team openbare orde en veiligheid. Hiervoor hebben we 1,5 fte aangevraagd in de begroting. Deze zijn toegekend. In 2024 starten twee nieuwe adviseurs Openbare orde en veiligheid.
- We monitoren twee keer per jaar het Uitvoeringsprogramma Veiligheid 2023-2026 in de gezagsdriehoek.