2.2 Bedrijvigheid en veiligheid
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Veilige evenementen
- Veiligheid in en om het voetbalstadion
- Veilig uitgaan en een veilig centrum
- Veilige bedrijventerreinen
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Om de veiligheid in en om het voetbalstadion te vergoten, trekken we steeds meer samen op met de andere
voetbalgemeenten binnen Oost-Brabant, TOP Oss, de KNVB, politie en OM. Hiermee hopen we gezamenlijk de ongeregeldheden terug te dringen en betaald voetbal voor iedereen weer een feest te maken.
We willen binnen de gemeente Oss evenementen mogelijk maken. Dit willen we doen door het vergunningsproces verder door te ontwikkelen. We hebben een geactualiseerd vastgesteld evenementenbeleid met een daarbij behorend toetsingskader.
Bij evenementen moeten bezoekers, deelnemers en medewerkers zich ook veilig voelen. De eerste stappen zijn gezet in het aanpassen van het beleid en de werkwijze van evenementen en bijbehorende vergunningverlening. In de begroting van 2024 is 1 fte toegekend voor het coördineren van evenementen en 0,5 fte toegekend voor evenementenveiligheid met als doel evenementen te kunnen vergunnen. Hierdoor hopen we in 2024 meer stappen te kunnen maken ten aanzien van (veilige) evenementen in Oss.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- Door de veranderende rol als regisseur in het proces voetbal trekken we nauwer op met politie en de BVO (Betaald Voetbalorganisatie) Top Oss. Op deze manier trekken we integraal op en pakken we overlast effectiever aan.
- Afgelopen jaar heeft de landelijke Regiegroep Voetbal en Veiligheid een gemeentelijk handelingskader gepubliceerd. Dit handelingskader stelt een aanpak voor bestaande uit diverse bestuursrechtelijke maatregelen in reactie op ongeregeldheden gerelateerd aan voetbal. Veel van de voorgestelde maatregelen zijn inmiddels in gang gezet, zoals: het inzetten van extra restricties bij (risico)wedstrijden, beleid bij incidenten of stakingen en de invoering van een vergunningplicht voor betaald voetbalwedstrijden in december 2023. De zogenaamde persoonsgerichte aanpak krijgt pas verder vorm in 2024.
- Aan evenementenorganisatoren, hulpdiensten en externe stakeholders bieden we duidelijkheid door toe te werken naar een uniforme en werkbare behandelaanpak rondom (veiligheid bij) evenementen. In 2024 zetten we hierop vervolgstappen.
- Om onze informatiepositie te verbeteren worden signalen van fraude en ondermijning besproken in een intern signalenoverleg. Hierdoor kunnen we integraal en meer informatie-gestuurd werken.
- Gemeente Oss is lid van Meld Misdaad Anoniem (MMA), waardoor inwoners en altijd de mogelijkheid hebben om anoniem meldingen te maken van vermoedens van criminaliteit.
- Indien MMA-meldingen in het kader van (soft)drugsproductie mogelijk een risico voor de openbare orde kan inhouden en de politie heeft onvoldoende aanvullend bewijs om een onderzoek te starten, zal een bestuurlijke controle worden uitgevoerd, om een eventueel risico voor de openbare orde en veiligheid uit te sluiten.
- In 2023 zijn er 68 MMA meldingen in totaal binnengekomen, waarvan 49 gerelateerd aan drugs. De rest was divers, van illegale prostitutie tot fraudemeldingen, van niet pluis gevoel tot overlast.
- De politie heeft twee preventieve actiedagen georganiseerd om in gesprek te raken met inwoners en ondernemers in het buitengebied.
- In 2023 zijn we gestart met het actualiseren van het Bibob beleid. Hiervoor hebben we onder meer gesprekken gevoerd met de gemeenten Bernheze, Land van Cuijk, Maashorst en Boekel. De nieuwe beleidslijn is vastgesteld op 15 december 2023. Het instrument zal breder, risico- en signaal gestuurd ingezet worden.
- We hebben in 2022 capaciteit (1 fte) gekregen voor de inzet van een preventief toezichthouder ondermijning voor de bedrijventerreinen en het buitengebied. Sinds 2023 zijn twee medewerkers van VTH ieder voor 0,5 fte belast met deze taak. Deze toezichthouders gaan actief op pad in het buitengebied en bij bedrijventerreinen om signalen en mogelijke kwetsbaarheden op te halen. Er is een begin gemaakt met de aanpak van bedrijventerreinen middels een toolbox ontwikkeld door TF-RIEC / Avans. Uit een risicotaxatietool van de provincie Noord-Brabant blijkt welke bedrijventerrein het hoogste scoren op kwetsbaarheden in relatie tot ondermijnende criminaliteit. We willen met één van de bedrijventerreinen een start maken. In 2024 wordt dit verder opgepakt.
- We hebben via het RIEC deelgenomen aan het Project Metaal Recycling & Oud-ijzerhandel: Het doel van het RIEC project is om beeld te krijgen bij de branche in Oost-Brabant, de witwasmogelijkheden, milieucriminaliteit, betrokkenheid bij ondermijnende criminaliteit. Er wordt een handelingsperspectief gemaakt voor overheidspartners om ondermijnende activiteiten in de branche tegen te gaan.
- We hebben samen met diverse partners deelgenomen aan een actieweek transport en logistiek. In dat kader zijn preventieve gesprekken gevoerd met ondernemers uit de sector en twee repressieve controles uitgevoerd. We hebben intensief samengewerkt met o.a. RIEC, Douane, politie en het UWV.