2.2 Bestaanszekerheid
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Inwoners in Oss hebben bestaanszekerheid en kunnen meedoen in de samenleving
- Inwoners die in de knel komen maken maximaal gebruik van de mogelijkheden uit het armoedebeleid.
- Er is goede ondersteuning voor inwoners met beginnende geldzorgen tot en met problematische schulden
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Met alle partners in de gemeente hebben we een nieuw beleidskader voor de aanpak Geldzorgen opgesteld. Daarmee willen we meedoen mogelijk maken. We hebben de ondersteunende regelingen tegen het licht gehouden en de vergoedingen worden verhoogd. We hebben voor de aanpak van Geldzorgen een diversiteit aan dienstverlening in ontwikkeld, samen met onze partners in de wijken en dorpen, waardoor we bij beginnende geldzorgen, maar ook bij problematische schulden goede ondersteuning kunnen bieden.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We organiseerden de DIGID-dag, waar inwoners direct een DIGID konden aanvragen en activeren; uniek in Nederland want normaal zit daar tijd tussen. Diverse organisaties waren aanwezig om inwoners te ondersteunen en informatie te geven.
- We hebben de Eenmalige Energie Toeslag uitgekeerd, begin 2023 en ook in het najaar een deel van 2024 om de winter goed door te komen. Naast een uitkering voor de hoge energiekosten hebben we ook breder met inwoners gekeken naar hun (financiële) situatie.
- We hebben het nieuwe beleidskader voor de aanpak Geldzorgen opgesteld, waarbij we de aanbevelingen uit ‘Samen tegen schulden, een rekenkameronderzoek naar de effectiviteit en efficiëntie van de uitvoering van schuldhulpverlening, preventie en vroegsignalering in de gemeente Oss’ en de Minima Effect Rapportage (NIBUD 2022), hebben meegenomen.
- We hebben de voedselbank Oss en omgeving geholpen met een garantstelling. Hierdoor is de voedselbank omgebouwd tot een winkelconcept waar klanten meer regie over hun voedselhulp en wordt verspilling tegengegaan.
- Met het oog op stress-sensitief werken, hebben we onze brieven aan inwoners met geldzorgen herschreven. Ook zijn onze folders en de website aangepast.
- We hebben onze samenwerking met de Nederlandse Schuldhulproute vernieuwd.
- We hebben schuldhulpverlening voor ondernemers verder doorontwikkeld. Dankzij het opleiden van medewerkers en de samenwerking met ‘Over Rood’ worden ondernemers met geldzorgen gericht geholpen.
- De pilot budgetcoaching is gestart. Dit is een uitbreiding op de bestaande dienstverlening van Team Schuldhulpverlening en is gericht op het voorkomen van schulden. Bij budgetcoaching richten we ons specifiek op de doelgroep waarvoor nog geen structureel budgetbeheer en ondersteuning nodig is. Door tijdelijke hulp bij geldzaken zorgen we ervoor dat deze doelgroep niet structureel in de problemen komt.
- Wij hebben het traject (minnelijke) Schuldregeling verkort naar 18 maanden, in aansluiting op de verkorting van de wettelijke schuldregeling.
- We hebben de pilot AJOSS voor jongeren met schulden geëvalueerd en de aanpak structureel opgenomen in onze dienstverlening.