2.3 Opvang, onderwijs en onderwijshuisvesting
Doelstellingen
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Onderwijs in Oss is inclusief en biedt kinderen gelijke kansen voor de ontwikkeling van hun talent
- Er is een goede aansluiting van jeugdhulp op ondersteuning in opvang en onderwijs
- Onderwijshuisvesting is van goede kwaliteit
Hoe ver zijn we met het realiseren van onze doelstellingen?
Onze inzet op de doelstellingen is een continu proces. We werken met alle partners uit opvang, onderwijs en jeugdhulp samen aan de ‘Osse sporen naar kansen’ (voorheen Onderwijs Achterstanden Beleid). Er zijn 3 sporen: 1. Taal & Talent, 2. Zorg & Groei, 3. Samen Oss (burgerschap en inclusie). In samenwerking stellen we ontwikkeldoelen op, lijnen we activiteiten op en richten we doorgaande lijnen in. In het overleg Osse Bestuurlijke Educatieve Agenda (OBEA) bespreken we de plannen en de voortgang.
Daarnaast overleggen we frequent met de schoolbesturen over de diverse (ver)nieuwbouwplannen van de scholen. Ook hebben we voor meerdere nieuwbouw- en verbouwplannen voorbereidingskrediet ontvangen. En KC Nicolaas en KC De Aventurijn zijn opgeleverd en in gebruik genomen door de basisscholen, kinderopvang, scouting en gymzaalgebruikers!
Wat hebben we hiervoor gedaan?
- We zetten de aanpak van voortijdig schoolverlaters (VSV) en verzuim vanuit het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant NoordOost (RBL BNO) voort. Het percentage VSV in Oss in 2021-2022 is 2,58%; dat is een landelijke trend. Het ministerie OCW heeft onderzocht wat hoofdoorzaken van deze stijging zijn. Door sluiten van het mbo-onderwijs en het online onderwijs vanwege Covid-19 verloren veel studenten hun motivatie. Er was in die periode minder hulp bij loopbaanoriëntatie; meer studenten merken dat ze niet de passende richting hebben gekozen. Daarbij waren destijds specifieke maatregelen, zoals de duimregeling, terughoudendheid om negatieve bindende studieadviezen af te geven, waardoor meer studenten zijn overgegaan dan andere jaren. Veel van deze studenten vallen alsnog uit.
- We ondersteunen vanuit het RBL-BNO actief de bredere doelgroep kwetsbare 23-27-jarigen door ze terug te begeleiden naar school. De aanpak is onderdeel van de regionale Jongerenaanpak als onderdeel van Noordoost Brabant Werkt.
- Verbinding kinderopvang met jeugdhulp (spoor 2): in de kinderopvang is het expertiseteam uitgebreid met (specialistische) jeugdhulp. Het is daarmee onderdeel van deze voorziening en kan aanvullend worden ingezet.
- In 2023 zijn de subsidies voor de kinderopvang met veel doelgroepkinderen (> 75% doelgroepkinderen per groep) verruimd die steeds breder inclusieve opvang mogelijk maakt. Ook voor buitenschoolse opvang. Hiertoe is de Uitvoeringsregeling Tegemoetkoming kosten peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) 2023 Gemeente Oss geactualiseerd.
- In 2023 is het aanbod aan Voorschoolse educatie met 6 nieuwe aanbieders is verbreed. Er zijn geen wachtlijsten meer en het aanbod is goed gespreid over heel Oss.
- Wij hebben Voorschoolse Educatie voor Oekraïense peuters (2,5 tot 4 jaar) georganiseerd.
- Wij dragen zorg voor voldoende capaciteit NT2- en ISK-onderwijs. Door verhoogde instroom niet-Nederlandstalige kinderen en jongeren (statushouders en ook Oekraïeners) en door personele tekorten in het onderwijs (po, vo en mbo) is taalonderwijs aan deze groepen een uitdaging. We hebben in samenwerking met Trots54 een cultuur-educatief programma gerealiseerd in de ISK-klassen van Het Hooghuis en Koning Willem I-college. Tevens is er samenwerking gezocht en gevonden met Muzelinck.
- De VVE en NT2 monitor die in 2022 startte, is het instrument om zicht te houden op de kwaliteit en levert input aan voor verdere professionalisering. Uit de monitor duidelijk geworden dat de voorschoolse educatie goede resultaten laat zien en de vroegschoolse educatie nog verbeterpunten kent. Deze worden opgepakt.
- De evaluatie van de eerste logopedische screening op de VVE groepen laat zien, dat deze kinderen goed in beeld zijn. Op dit moment wordt een vervolgpilot uitgevoerd op enkele reguliere opvanggroepen. Onderdeel van deze pilots is ook de versterking van deskundigheid van de pedagogisch medewerkers.
- Verbinding Passend onderwijs met Jeugdhulp: Met de scholen, schoolbesturen en Samenwerkingsverbanden evalueerden we de verschillende Onderwijszorgarrangementen (OZA). De uitkomst is dat de Educatieve crisisopvang PAST wordt omgebouwd. Sinds augustus 2023 zit het in een overgangsfase. Ook voor OZA De Schakel is na evaluatie een overgangsfase afgesproken. Nu is de borging aan de orde van de opgedane kennis en kunde in het brede docententeam. Een andere pilot betrof het project 'Makkers'. Dit is een jeugdzorgorganisatie in het Speciaal Voortgezet Onderwijs-Route Arbeid. Ook dit project zit sinds het najaar van 2023 in een overgangsfase om uit te zoeken hoe we ermee verder gaan.
- Wij hebben het project KODOSS in de Schadewijk ondersteund en gefinancierd. Samen met Ons Welzijn, SEC en Muzelinck realiseerden wij een na- en buitenschools aanbod voor spel, sport, cultuur en leren, toegankelijk voor alle kinderen van 4 tot 13 jaar in de wijk. KODOSS is in 2023 geëvalueerd en voortgezet. De samenwerking krijgt steeds meer vorm en inhoud en trekt ook meer kinderen. Inzet van de partijen is om dit aanbod meerjarig aan te bieden als waardevol element in de wijk.
- Twee nieuwbouwprojecten zijn in 2023 opgeleverd en in gebruik genomen, namelijk KC Nicolaas en KC De Aventurijn (voormalige basisscholen De Korenaer en J.F. Kennedy) van schoolbestuur SAAM.
- Samen met het schoolbestuur Optimus werken we aan een vervangende voorziening voor de scholen in Megen/Macharen/Haren (Kindlandschap De Eiber). We hebben gewerkt aan de grondverwerving hiervoor wat een langdurig proces is.
- Samen met de schoolbesturen Filios en SAAM hebben we gewerkt aan de voorbereidingen voor vervangende nieuwbouw van De Lockaert en De Polderhof. De planvorming van de scholen hebben we integraal meegenomen met sport (Ussenstelt) in de wijk Oss Noord-West. Inmiddels zijn we bezig om het haalbaarheidsonderzoek van De Lockaert en De Polderhof uit te breiden met inpassing van SBO Het Baken, waarvoor we samen met het schoolbestuur Optimus werken aan een vervangende voorziening.
- In 2023 hebben we, net als in 2022, een spoedaanvraag ontvangen van schoolbestuur Simon omdat de leerlingenaantallen bij basisschool Mozaïek onverwacht en fors zijn gestegen. Mozaïek was samen met ’t Kleurenbos van schoolbestuur Pallas gehuisvest in MFA Meteoor. Om ruimte te maken in het gebouw voor de groei van Mozaïek is ’t Kleurenbos verhuist naar MFA Noorderlicht. Voor beide MFA’s is een verbouwing nodig en hiervoor hebben we voorbereidingskredieten ontvangen. De verbouwing voor ’t Kleurenbos hebben we integraal meegenomen met de verbouwing van De Evenaar in MFA Noorderlicht.
- Samen met schoolbestuur Filios hebben we gewerkt aan de voorbereiding voor verbouwing van De Meander in MFA Lith. Hiervoor hebben we in 2023 voorbereidingskrediet ontvangen. Het knelpunt van groei van aantal leerlingen lossen we op door een interne verbouwing.